Wat is een Persoonsvolgend Budget of een PVB?
Een Persoonsvolgend Budget of PVB is een budget op maat per jaar dat dient om zorg en ondersteuning in te kopen. Het is bedoeld voor mensen die door hun handicap intensieve en/of regelmatig handicapspecifieke ondersteuning nodig hebben.
Met PVB kan je:
- dagondersteuning, woonondersteuning of individuele begeleiding inkopen bij een zorgaanbieder die door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) vergund is
- intensieve of frequente begeleiding bij een thuisbegeleidingsdienst betalen
- zelf iemand in dienst nemen die je ondersteuning biedt
- poetshulp, gezinszorg inschakelen, een vrijwilliger vergoeden
- …
Heb je hulp nodig bij het besteden van jouw budget? De Bijstandsorganisaties kunnen je helpen.
Het Zoom vzw (een bijstandsorganisatie) maakte alvast een duidelijk filmpje rond wat een Persoonsvolgend Budget (PVB) is:
Wie komt in aanmerking voor een Persoonsvolgend Budget (PVB)?
Om in aanmerking te kunnen komen voor een PVB, moet je voldoen aan enkele voorwaarden. In het kort:
- Je moet erkend zijn door het VAPH als persoon met een handicap.
- Je moet jonger zijn dan 65 jaar.
- Je moet in Vlaanderen of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen of verblijven.
Weet je niet zeker of je in aanmerking komt? Neem contact op met ons via de contactgegevens op deze pagina of stel je vraag via Ik heb een vraag.
Hoe kan ik een Persoonsvolgend Budget (PVB) aanvragen?
Stap 1: je maakt een Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget(OP-PVB) Hierin beschrijft je welke ondersteuning je nodig hebt, en hoe je die ondersteuning wilt en kunt organiseren.
Wie kan dit opmaken?
- Je kan dit zelf opmaken
- Je kan je laten bijstaan door een Dienst Ondersteuningsplan (DOP)
- Je kan je laten bijstaan door een dienst maatschappelijk werk van een mutualiteit of een gebruikersorganisatie
Stap 2: dit OP-PVB bezorg je op papier of elektronisch aan het VAPH.
Stap 3: het VAPH bezorgt je, na goedkeuring van het OP-PVB, een lijst van Multidisciplinaire Teams (MDT’s) waarbij je terecht kunt. Je vindt deze lijst met adressen van organisaties ook hier terug.
Stap 4: je neemt contact op met een MDT voor een objectivering van jouw ondersteuningsnood. Dit gebeurt met een Zorgzwaarte-inschaling (ZZI), een vragenlijst die peilt naar jouw noden. Dit MDT bezorgt een multidisciplinair verslag aan het VAPH.
De volgende stappen gebeuren automatisch, hier hoef je zelf dus niets voor te doen:
Stap 5: het VAPH bekijkt het ondersteuningsplan en het multidisciplinair verslag en beoordeelt. Op basis van de beoordeling ontvang je een brief met daarin een voorlopige beslissing over:
- jouw erkenning als persoon met een handicap
- of je voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een PVB
- de toegewezen budgetcategorie
- jouw prioriteitengroep
Stap 6: je wordt ook geïnformeerd over wat je kan doen als je niet akkoord bent met (een deel van) de beslissing
Heb je hier vragen over? Neem contact op via de contactgegevens op deze pagina of via Ik heb een vraag.
Combinatievoorwaarden
Het PVB kan gecombineerd worden met tegemoetkomingen van andere instanties (bv. de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid (FOD SZ), het ziekenfonds,… )
Ook met de tussenkomsten van het VAPH voor de aanschaf van hulpmiddelen is er geen probleem.
Het Rechtstreeks Toegankelijke Hulp (RTH) en het Persoonsvolgend Budget (PVB) kunnen niet gelijktijdig met elkaar gebruikt worden.